مراسم تودیع و معارفه نماینده جدیدجمعیت طرفداران ایمنی راهها در استان لرستان
مراسم نماینده جدید جمعیت طرفداران ایمنی راهها ، درتاریخ ششم شهریور ماه سال جاری، در دفتر معاونت عمرانی استانداری ، با حضور محمد اصلانی، معاونت عمرانی استانداری، حسین رحمانی، مدیر کل اداره وحمل ونقل و پایانه ها، طیبه ساکی، امورهماهنگی استانها، جمعیت طرفداران ایمنی راهها، سرهنگ مرتضی چغلوندی، رئیس پلیس راه استان، محمدرضا پوریگانه مدیر اجرائی جمعیت، مهدی حیدری عضو جمعیت،سجاد سعید مقدم عضو جمعیت، فضل الله رشیدی مدیر عامل سازمان آتش نشانی، دکتر حسینعلی رضائی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان، مجید نصیر زاده، لقمان نادی اداره حمل ونقل، علی رومی پور مشاور آموزش وپرورش ، سیاوش رضائی رئیس اداره ایمنی ترافیک، صحبت الله بزرگ زاده مدیر جدید جمعیت در استان، غلام رضا احمدی پور عضو هئیت اجرائی، مجید شرفی عضو جمعیت برگزار شد.مهندس اصلانی ضمن تشکر وقدر دانی از جمعیت طرفداران ایمنی راهها ، اشاره ای داشتند به اهداف مقدس جمعیت و اظهارداشت: اگر با اهداف جمعیت پیش برویم و نتیجه فعالیت ما درسال کاهش یک کشته باشد به وظیفه خود عمل کرده ایم.زیرا این کار بسیار ارزشمند وشدنی است ، باید اداره کل حمل ونقل و پایانه ها ، اداره راه وشهرسازی و تمامی ادارات دولتی تا زمانی که جمعیت بین مردم خوب شناخته شود، مردم ما تشنه ی بالا رفتن فرهنگ هستند ، اگر الان فرهنگ رانندگی و ترافیک رعایت نمی شود به خاطر این است که ما درست فرهنگ سازی نکرده ایم .مهندس رحمانی ، مدیر کل حمل ونقل وپایانه ها نیز اشاره ای داشتند به فغالیت های که در این یک سال انجام شده و به اهداف جمعیت و اینکه تلاش برای کاهش سوانح رانندگی را امری لازم و ضروری دانستندو ضمن تشکر از مجید نصیر زاده مدیر سابق جمعیت در استان، برای صحبت الله بزرگ زاده نیز آرزوی موفقیت کردند.در پایان نماینده جدید ، آقای صحبت الله بزرگ زاده معرفی شده و حکم ایشان توسط مهندس اصلانی اهداء شد.
دولتیها با فشار بر استاندارد و پلیس فروش خودروهای بیکیفیت را ادامه میدهند
دولتیها با فشار بر استاندارد و پلیس فروش خودروهای بیکیفیت را ادامه میدهند/ ثبت نقل و انتقال خودرو در دفترخانهها کار بیهودهای است/ جزییات تازه از نسل جدید دوربینهای جادهایهربار که کارشناسان و یا پلیس در خصوص ایرادات و مشکلات برخی تولیدات موضع گیری می کنند، لابی های پرقدرت دولتی دست به کار شده و ادامه کار را برای منتقدان سخت می کنند.دولتیها با فشار بر استاندارد و پلیس فروش خودروهای بیکیفیت را مجاز میکنند/ قطعات چینی به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند/ جزییات تازه از نسل جدید دوربینهای جادهایبه گزارش سرویس جامعه مشرق- آمار تلفات رانندگی در ایران سرسام آور است و به قول یکی از ماموران پلیس راه در یکی از جاده های شمال، "ما به ایام پر از حادثه عادت داریم ..." با اینکه طی یک دهه گذشته، تعداد کشته های حوادث رانندگی کاهشی چشمگیر در کشور داشته و تعداد کشته ها از 27هزار نفر در سال به 17هزار نفر رسیده اما هزینه های پنهان این اتفاق، ضرری نزدیک به 100هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور وارد می کند. حتی برخی آمارها می گوید تعداد خودروهای موجود در ایران و سوئد با هم برابری می کنند، اما تعداد کشته های ما سالیانه 17هزار نفر است و تعداد کشته های جاده های سوئد تنها 380نفر! تولیدات بی کیفیت خودروسازان داخلی، جاده های ناایمن و غیر استاندارد از یک سو و فرهنگ غلط رانندگی در بین ایرانیان همه و همه دست به دست هم داده اند تا هزینه تصادفات در کشور بالا برود. برای بررسی بیشتر دلایل و هزینه های بالای تصادفات در کشور به سراغ رئیس اسبق پلیس راه کشور رفتیم. با سرهنگ دکتر علیرضا اسماعیلی عضو هیئت علمی دانشگاه پلیس و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در خصوص دلایل و پشت پرده های بالا بودن نرخ تصادفات در ایران و کوتاهی برخی دستگاههای اجرایی در کاهش نرخ تصادفات به گفتگو نشستیم. تلخندش آنجا که برایمان گفت پس از سخنرانی های گذشته و امروز خود برای برخی مسئولان و نهادها، آنگاه که با حرارت از لزوم برنامه ریزی و اراده جدی جهت کاهش تلفات انسانی و پایین آوردن تصادف می گفته و پس از پایان نشست، سوالاتی درباره صفر کردن خلافی خودرو و آزاد کردن ماشین از پارکینگ می شنیده، دردآورتر از زمانی بود که از تجارب شخصی اش در خصوص اثرات بی توجهی به بستن کمربند و لایی کشیدن در جاده های تنگ شمال سخن می گفت. *یکی از سوالاتی که ذهن مردم را به خود درگیر کرده، لابی های احتمالی خودروسازان داخلی است که باعث شده با اقتدار، تولید خودروهای بی کیفیت را ادامه دهند و در بازار بی رقیب داخلی فعالیت کنند. آیا به راستی خودروسازان با لابی به فعالیت خود در بازار ادامه می دهند؟ پیش از جواب دادن به این سوال باید به این نکته اشاره کنم که خریدار نباید هنگام خرید خودروی 30میلیون تومانی داخلی، انتظار کیفیت و امنیت یک خودروی 200 میلیون تومانی را داشته باشد اما نکته ای هم در این میان وجود دارد و آنهم، کم کاری خودروسازان و برخی نهادهای دولتی است که کیفیت تولید و جان مردم را…
هفتمين جلسه شوراي سياست گذاري جشنواره هم پيماني رانندگان حرفه اي مورخ ٩٥/٦/٢ در سالن اجتماعات پليس راهور برگزار گرديد.
هفتمين جلسه شوراي سياست گذاري جشنواره هم پيماني رانندگان حرفه اي مورخ ٩٥/٦/٢ در سالن اجتماعات پليس راهور برگزار گرديد.
اولين جلسه كميته داوران جشنواره هم پيماني ايمني رانندگان حرفه اي
اولين جلسه كميته داوران مورخ ٩٥/٥/٢٠ جشنواره هم پيماني ايمني رانندگان حرفه اي برگزار شد.
ششمين جلسه شوراي سياست گذاري جشنواره هم پيماني رانندگان حرفه اي
ششمين جلسه شوراي سياست گذاري جشنواره هم پيماني رانندگان حرفه اي برگزار شد.
جلسه پنجم شورای سیاست گذاری جشنواره
جلسه پنجم شوراي سياست گذاري جشنواره مورخ ٩٥/٥/٥ با موضوع نحوه تجليل از برگزيدگان جشنواره برگزار شد.
نشست خبری جشنواره همپیمانی ایمنی رانندگان حرفهای
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد بخارایی امروز در نشست خبری اظهار داشت: جمعیت طرفداران ایمنی راهها با همکاری دستاندرکاران حملونقل عمومی جادهای در سال 86 پایهگذاری شد. وی بیان کرد: این جمعیت تعداد 18 دفتر نمایندگی در سطح شهرهای مختلف کشور دارد که تا پایان سال به 25 دفتر افزایش مییابد. رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها،بهبود وضعیت ایمنی در شبکههای حملونقلی درون و برونشهری را از اهداف برگزاری این انجمن معرفی کرد و گفت: امسال تلاش کردهایم به مقوله حرفهایگری ورود کنیم تا شاغلان بخش حملونقل را حساس و به سمت رعایت بیشتر ایمنی هدایت کنیم. بخارایی با بیان اینکه ایمنی بستر توسعه اقتصادی هر کشور است، گفت: حملونقل و ایمنی از اقدامات اثرگذار در ارزش افزوده، تولید ناخالص ملی و اشتغال محسوب میشود. رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها افزود: متأسفانه در این بخش راننده که عامل اصلی حملونقل است چندان مورد حمایت جامعه نیست و دستاوردهای آنها بیان نشده است. وی با بیان اینکه از 20 میلیون فقره گواهینامه صادر شده بیش از یک میلیون فقره گواهینامه مربوط به رانندگان حملونقل عمومی است، گفت: رانندگان ناوگان عمومی باید برای همه رانندگان الگو باشند و در صورت عدم تأمین ایمنی، آسیبپذیرترین قشر در جادهها همین رانندگان هستند چون حدود 10 ساعت از روز را در جادهها به سر میبرند. رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها ادامه داد: 8 درصد اشتغال کشور تولید ناخالص ملی از بستر حملونقل است. وی اظهار داشت: به عنوان عضوی در کمیسیون ایمنی راهها، خواهان افزایش ایمنی هستیم که در این حوزه یکی از مقولهها سختگیری در صدور گواهینامه و مراقبت از ایمنی ناوگان عمومی است. بخارایی به سوانح رانندگی اخیر ناوگان عمومی جادهای اشاره کرد و گفت: در بروز حوادث اخیر عوامل مختلفی نقش دارند.راننده، وضعیت اقتصادی حملونقل، وضعیت راهها، نحوه مدیریت شرکتهای تعاونی و وضعیت ناوگان همه در بروز حوادث مؤثر است. وی با بیان اینکه سهم ناوگان عمومی جادهای در تصادفات رانندگی حدود 12 درصد است، اظهار داشت: طبق آمار سال 1393 سهم وانتها در تصادفات رانندگی 7.9 درصد، سهم اتوبوس 0.7 درصد، سهم کامیون 1.6 درصد، سهم تریلی 0.9 درصد و سهم کامیونت 0.9 درصد است. رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها اظهار داشت: خوابآلودگی 30 درصد عوامل بروز سوانح رانندگی در ناوگان سنگین و نیمهسنگین را شامل میشود. بخارایی کاهش تلفات سوانح رانندگی را از خواستههای مردم، نهادها و انجمنها دانست و گفت: میزان تلفات سوانح رانندگی در سال 84، تعداد 28 هزار نفر بود که در آن سالها مدام هم افزایش مییافت اما با تلاش همه دستاندرکاران و مردم، در سال 94 این رقم به 16 هزار و 500 نفر کاهش یافت. وی از برگزاری «جشنواره همپیمانی ایمنی رانندگان حرفهای» در نیمه دوم مهرماه امسال خبر داد و افزود: با برگزاری جشنواره همپیمانی به ارتقای منزلت رانندگان حرفهای میپردازیم،قطعاً اگر رانندگان به نقش خود در این صنعت واقف شوند نسبت به حرفه خود تعصب بیشتری خواهند داشت. رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها با بیان اینکه در این جشنواره فعالان برتر ایمنی و سفرای ایمنی معرفی میشوند، اضافه کرد: برگزاری جشنواره به کمیسیون ایمنی راهها و اعضای کمیسیون و تشکل های…
توصیه های طلایی برای کاهش تصادف ها
به طور کلی هر حادثهای که اتفاق میافتد تحلیل مستقل خود را دارد. کارشناسان و صاحبنظران در حوزه ایمنی و ترافیک به اتفاق معتقدند هیچ تصادفی شبیه به دیگری نیست و هر یک تحلیل خود را دارد. البته برخی دلایل فراگیر میشود. به طور مثال تصادف به واسطه خوابآلودگی، الکل، سرعت که در جایگاه خود قابل بررسی است. تصادف اتوبوسها نیز همین طور است و فاکتورهای مختلفی باعث آن میشود که باید جزءبهجزء مورد بررسی قرار گیرد و تحلیل شود. به طور کلی تصادف اتوبوسها به دلیل حجم بالای سفرها اتفاق میافتد که این موضوع تازهای نیست. درباره حادثه چالوس من هنوز مطالعهای نداشتهام اما اگر بخواهیم کلی به موضوع نگاه کنیم نکته اول وضعیت جاده چالوس است. این جاده از نظر مهندسی راه باریکی دارد و اتوبوس به سختی میتواند در آن دور بزند. ساختار این راه نیز مربوط به 70-60 سال پیش است که خودروها با سرعت کم حرکت میکردند. من پیشتر نیز پیشنهاد کرده بودم برای حل مشکل راه چالوس تا مرزنآباد بسته شود و از بزرگراه استفاده شود، چرا که این بخش از نظر مهندسی ایمن نیست. به طور قطع اگر آزادراه تهران – شمال راه افتاده بود بار ترافیکی چالوس نیز کمتر شده و تصادفات در این جاده بشدت کاهش می یافت. در این میان موضوعی که پنهان است و باید به آن توجه شود بحث رانندهها است. بررسیها نشان میدهد رانندههای اتوبوسها اغلب خسته بوده و در شرایط نامساعد روحی هستند. این افراد از نظر مالی، مسائل خدماتی، بیمه و بازنشستگی مشکلات متعددی دارند و همین عوامل علاوهبر حجم بالای کاری ذهن راننده را نیز خسته میکند. بدون شک این شرایط را تا زمانی که از نزدیک وارد حریم رانندگان نشویم متوجه نخواهیم شد. به عنوان مثال در حادثه شیراز – که اتوبوس سربازان واژگون شد – رانندهای با حدود 70 سال سن به دلیل مشکلات معیشتی مجبور به کار بود، پس آرامش ذهنی مناسب هم نداشت. درواقع حمایت بیمهای و بازنشستگی از رانندگان عوامل تأثیرگذاری در رفتارهای آنها است. نکته بعدی تصمیمهای آنی است که راننده میگیرد و در بروز حوادث تأثیرگذار است. این تصمیمات نیز با شرایط روحی رانندگان ارتباط مستقیم دارد. در این زمینه پلیس در برخی جادهها باید نگاه کنترلی و نظارتی داشته باشد که وظیفهاش را به خوبی نیز انجام میدهد. البته با توجه به حجم بالای اتوبوسها در برخی جادهها نمیتوان توقع داشت پلیس راه تکتک اتوبوسها را متوقف و شرایط وسیله نقلیه و راننده را بررسی کند. درواقع برای کنترل این موضوع در همه پایانهها مدیر فنی حضور دارد که این فرد وظیفه کنترل شرایط راننده و خودرو را دارد. به معنای دیگر تا زمانی که این فرد مسئول مجوز سلامت راننده و وسیله نقلیهاش را تأیید نکند، اتوبوس مجوز ورود به جاده را ندارد. در این شرایط پلیس راه در صورتی که رفتار غیرمتعارفی از رانندگان ببیند یا نقص خطرناکی مانند چراغها و لاستیکها را تشخیص دهد وسیله نقلیه را متوقف میکند و علاوهبر معاینه فنی اتوبوس، دفترچه کار، ساعت کار، گواهینامه و دفترچه هوشمند نیز مورد بررسی قرار میگیرد. بنابراین نظارت پلیس تصادفی و به…
باز هم حادثه ای تاسف بار در جاده های کشور
رئیس پلیس راه البرز گفت: ناتوانی درکنترل وسیله نقلیه و تخطی از سرعت مطمئنه عامل تصادف جاده چالوس بوده است. سرهنگ رضا اکبری، افزود: ساعت 2 بامداد امروز در یک کیلومتری جنوبی تونل کندوان واژگونی یک دستگاه دستگاه اتوبوس مسیر شمال به جنوب و برخورد با تیر سیمانی حاشیه راه منجر به فوت 15 نفر ازسرنشینان این خود رو شد که 13نفر مرد و بقیه زن بودند.وی اضافه کرد: همچنین دراین حادثه 13نفر دیگر مصدوم شدند که به بیمارستان شهید مدنی کرج منتقل شدند. وی گفت: علت حادثه ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه ناشی ازتخطی ازسرعت مطمئنه درسرپیچ مطمئنه درسرپیچ جاده ازسوی راننده اتوبوس بوده است. معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج آخرین جزئیات سانحه رانندگی دلخراش بامداد شنبه در محور کرج - چالوس را تشریح کرد. محمدتقی ایرانی مسائل مربوط به حادثه را بدین شرح اعلام کرد: - اتوبوس از شهرستان تنکابن بوده و به سمت کرج در حرکت بود. - تعداد کشته شدگان حادثه به 15 نفر افزایش یافت و حادثه مفقودی نیز دارد. - مجروحان حادثه نیز در حال انتقال به مراکز درمانی شهرستان کرج هستند. - اتوبوس به احتمال زیاد به دلیل خطای راننده با دکل فشار قوی برق برخورد کرد و واژگون شد. - 8 دستگاه آمبولانس و 2 اتوبوس امداد در نخستین دقایقی پس از وقوع حادثه از کرج به منطقه اعزام شدند. - پلیس راهور، اورژانس، هلال احمر و نیروی انتظامی در منطقه حضور دارند. - اجساد کشته شدگان به پاسگاه نسا منتقل شده است. - به دلیل برخورد اتوبوس با دکل برق فشار قوی، برق منطقه نیز قطع شده بود. - باز هم یک طرفه شدن جاده و خلوتی وسوسه انگیز جاده می تواند باعث این اتفاق شده باشد. - جاده اکنون مشکلی نداشته و تردد جریان دارد. - جاده یکطرفه بوده و با هماهنگی ماموران پلیس راه استان البرز امدادگران اعزام شده اند. - حوادث ناگوار در جاده کرج - چالوس در حال تکرار شدن است. - تجهیزات امدادی از کرج اعزام شده است. - نیروهای شرکت برق 95 درصد مشکل قطعی برق را حل کرده اند اما برق تونل کندوان و پلیس راه کندوان فعلا قطع است. - مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرز گفت که در حادثه رانندگی دلخراشی در جاده کرج - چالوس در اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس با تیر برق، با تاسف 14 نفر از هموطنان کشته شدند. احسان نصیری تاکید کرد: این حادثه ساعت 2.55 صبح شنبه در محور کرج - چالوس و در محدوده تونل کندوان رخ داد. وی خاطرنشان کرد: اتوبوس پس از برخورد با تیر برق واژگون شد و باعث فوت 14 نفر شد و 13 نفر نیز مصدوم شدند که به طور سرپایی مداوا شدند. نصیری گفت: این اتوبوس 28 نفر سرنشین داشت. 6 دستگاه آمبولانس و دو دستگاه ست نجات یک دستگاه خودرو پیش رو و 25 نفر از امدادگران با همکاری پلیس راه و اورژانس برای کمک رسانی اعزام شدند.