فرهنگ رانندگي بايد در بين آحاد جامعه نهادينه گردد
حضرت آیت الله سلیمانی نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه زاهدان در مراسم افتتاح پانزدهمین دفتر جمعیت ایمنی راهها ی کشور در زاهدان ، با بیان اینکه عامل انسانی بیشترین سهم رادر سوانح رانندگی به خود اختصاص میدهد گفت: بخش عمده ای از ایمنی در راهها مرهون تلاش پلیس است و فرهنگ رانندگی باید در کشور توسعه یابد و امیدواریم روزی برسد که شاهد سوانح جاده اي نباشیم .نماينده ولي فقيه در استان با اشاره به ارائه خدمات در راهها به شهروندان گفت : لازم است تا با همت كليه دستگاههاي اجرايي ارائه خدمات به مسافرين در راهها بيش از پيش شود.بخارایی رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها ی کشورنیز در این مراسم ایمنی را امری دست يافتني دانست و گفت : همه با هم باید برای افزایش ایمنی و کاهش سوانح رانندگی تلاش مضاعف داشته و جاده را برای راننده متخلف نا امن كنيم. وی توسعه استان را در گرو حمل ونقل ايمن دانست و گفت : توسعه و رشد استان در همه ابعاد به حمل و نقل وابسته است .علي خانقائي مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در جامعه همراهی مردم با دستگاههای ذیربط برای رسیدن به هدف را ضروری دانست . وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص ايمني راهها اظهار داشت : با نصب 18 دوربین و بهره برداری از آن در محور های مواصلاتی استان در هفت ماهه سالجاري نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش 15 درصدی تخلف از سرعت غيرمجاز در جاده های استان بوده ایم .
راهكارهاي مدير عامل جمعيت طرفداران ايمني راهها در کمیسیون ایمنی راه
مدیرعامل انجمن طرفداران ایمنی راهها در نشست تخصصی روز ایمنی حملونقل در دانشگاه علامه طباطبایی حاضر شد و در این نشست حول ایمنی سخنان قابلتوجهی مطرح کرد. به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ بهروز غروی اظهار داشت: سیستم حملونقل و جادهای ما بهگونهای است که با یک تخلف و حادثه باید خسارات فراوانی به جامعه تحمیل شود لذا باید با تغییر رویکرد ضمن هماهنگی با همه بخشها از توان مردم هم برای مقابله با حوادث استفاده شود. غروی گفت: در حوادث جادهای نباید فقط کاربران را مقصر بدانیم بلکه لازم است در طراحی سیستمهای حملونقل و جادهای هم تجدیدنظر شود تا بتوانیم ایمنی جادهها را تقویت کرده و حوادث ر ا کاهش دهیم. او ادامه داد: انسانمحوری و توجه به رفاه مردم در رویکردهای جدید موردتوجه جدی است و مسئولان و مردم باید در کنار یکدیگر بتوانند با برنامهریزی مدون نسبت به ایمنسازی جادهها همت کنند. این فعال مردمی اظهار داشت: ایمنسازی جادهها، خودروها و آموزش مردم برای ارتقاء فرهنگ ایمنی در جادهها باید از سوی همه دستاندرکاران موردتوجه قرار گیرد که در این راستا با راهاندازی کمیسیون راهها گامی در مسیر ایمنسازی راههای مواصلاتی برداشتهشده است. مدیرعامل انجمن طرفداران ایمنی راهها با تأکید بر اهمیت مشارکتهای مردمی در ارتقای ایمنی اظهار داشت: امروزه باور عمیق داریم که هیچ کاری بدون مشارکت مردم به موفقیت نمیرسد و تا شهروندان درگیر مسائل جدی نشوند کاری جلو نمیرود لذا با فعالیت تشکلهای مردمنهاد غیردولتی امیدواریم بتوانیم با آموزش و فرهنگسازی به افزایش ایمنی این حوزه کمک شود.بهروز غروی در خصوص جمعیت طرفداران ایمنی راه ها گفت: جمعیت طرفداران ایمنی راهها چون غیردولتی است زمینه جذب افراد علاقهمند بهسلامت انسانها را فراهم کرده و افرادی علاقهمند و دلسوز که حوادث جادهای آنها را بیش از دیگران متأثر کرده و مسئولیت بیشتری در خود احساس میکنند وارد کارشده و تلاش میکنند با فرهنگسازی به کاهش حوادث کمک کنند. پژوهشگر حوزه ایمنی حملونقل بیان کرد: تشکلهای مردمی با حضور در عرصههای مختلف برای بهبود شرایط رفتوآمد در جادهها نقشآفرین هستند و میتوانند ترافیک و حوادث را به حداقل برسانند که تلاش میکنیم با ترویج نظام خودکنترلی و جلوگیری از رفتارهای ناهنجار زمینه قانونگرایی در جامعه تقویت شود. غروی گفت: باید فعالیتهای ما بهگونهای باشد تا بیتوجهی به قانون یک هنجارشکنی و کاری ناپسند تلقی شود و افراد خاطی مطرود جامعه شوند تا هر کس خود را ملزم بداند با رعایت قانون در رانندگی و جادهها سفری ایمن را محقق کند. او همچنین بیان کرد: در اتحادیه ایمنی جادهها ۱۴۵ عضو از ۹۵ کشور جهان عضو هستند و با حضور در عرصههای ایمنی در مسیر تأمین سلامت انسانها تلاش میکنند که در ایران هم از سال ۸۸ با شکلگیری خانه حملونقل و جمعیت طرفداران ایمنی راهها زمینه حضور نهادهای مردمی در فعالیتهای مهم و زیربنایی که با اقتصاد و سلامت مردم ارتباط دارد فراهمشده و جمعیت طرفداران ایمنی راهها فعالشدهاند. غروی در خصوص آمارهای جهانی در حوزه ایمنی گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2007 رتبه ایران بین 178 کشور در تصادفات جادهای 168 بوده، اما در سال 2011 بین 180 کشور به 177 رسیده…
جلسه هم اندیشی ارتقا ایمنی یازدهم اردیبهشت ۹۶ دفتر البرز باحضور اساتید دانشگاه ومدیران حمل ونقل استان
جلسه هم اندیشی ارتقا ایمنی یازدهم اردیبهشت ۹۶ دفتر البرز باحضور اساتید دانشگاه ومدیران حمل ونقل استان
ایمنی، یک حق ملی است
امسال در تقویمهای سال جدید، یک روز خاص وجود داشت، روزی که برای دستاندرکاران و بازیگران عرصه حملونقل جادهای بسیار مهم و پررنگ بود، روز هفتم اردیبهشتماه به عنوان روز ایمنی حملونقل معرفی شده است. به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ برای اطلاع از ماجرای این روز به سراغ محمد بخارایی، رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها رفتیم و با او به گفتگو نشستیم که جزئیات این گفتگو به شرح زیر است؛ ماجرای شکلگیری این روز چه بود و این پیشنهاد از چه مرجعی ارائه شد؟کارگروه آموزش و فرهنگسازی و امور اجتماعی کمیسیون ایمنی راه، به کمیسیون ایمنی راهها پیشنهاد کرد که روزی را به عنوان روز ملی ایمنی راه نامگذاری کنند، کمیسسون ایمنی راه از این پیشنهاد استقبال کرد و موضوع را به شورای فرهنگ عمومی برد، این شورا تعیین کننده روزهای ملی است و نهایتا با پیگیریهای انجام شده شورای فرهنگ عمومی با توجه به اهمیت موضوع و اینکه شهروندان در معرض خطرات جدی هستند به این نتیجه رسید که این روز را به عنوان روز ایمنی راه نامگذاری کند و امسال اولین سالی است که این روز در تقویم ثبت شد، مقرر شده در این روز از تمام فعالان برتر در این حوزه قدردانی شود. به نظر شما وجود چنین روزهایی چه تاثیر عینی میتواند داشته باشد؟ما تصور میکنیم که روز ایمنی حملونقل یک فرصت ملی است که ما در این روز بتوانیم مردم را متوجه حقوق خود بکنیم، زمانی که یک روز ملی برای یک امر نامگذاری میشود، یعنی اعلام میشود که این یک حق ملی است، بنابراین ایمنی راهها حق هر شهروند است، حق ملی هر پدر و مادری است که فرزندشان در سوانح جادهای آسیب نبیند و یا حق ملی هر راننده حرفهای است که در مقابل سوانح جادهای مصونیت داشته باشد و بستر مناسبی برای فعالیت در اختیار داشته باشد. اقدامی هم در این روز صورت خواهد گرفت یا در حد نامگذاری خواهد ماند؟اتفاقا ما در روزهای گذشته با مدیرمسئول پایگاه خبری تیننیوز مذاکراتی داشتیم و بر اساس این مذاکرات، مقرر شد تا یک میزگرد تخصصی با حضور اساتید و مسئولان حوزه حملونقل جادهای برگزار کنیم، هدف از برگزاری این میزگرد در واقع جلب توجه عموم مردم به موضوع ایمنی در حملونقل است. به نظر من محتوای این روز باید حملونقل بدون حادثه باشد، بنابراین ما باید از این فرصت استفاده بکنیم و حملونقل بدون حادثه را مطالبه بکنیم، زمانی که مردم با حقوق خود آشنا بشوند، این حقوق را مطالبه خواهند کرد و وظیفه ما گفتن از این حقوق است و امیدواریم مردم با اطلاع از این حقوق هم انتظارات بیشتری از مسئولین پیدا کنند و هم یک بازنگریای در رفتارهای خود داشته باشند. مردم باید اهمیت موضوع ایمنی حملونقل را درک کنند، ما به دفاتر استانی انجمن طرفداران ایمنی راهها گفتیم که با استفاده از تمام امکاناتی که در اختیار دارند از روزنامههای محلی گرفته تا صداوسیما از همه و همه استفاده کنند و این روز را به مردم بشناسانند و به هر صورت، حضوری جدی داشته باشند. از آقای وزیر راه و شهرسازی درخواست کردیم که در این خصوص فعال باشند و همچنین…
ضرورت تجمیع امکانات برای ارتقاء ایمنی عبور و مرور
رئیس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راهها از ضرورت تجمیع امکانات به منظور ارتقاء ایمنی عبور و مرور و کاهش خسارات این بلای خاموش با عزم ملی خبر داد. به گزارش خبرنگار تیننیوز، محمد بخارائی با اشاره به مطلب فوق، اظهار داشت: به تدبیر و پیگیری امور اجتماعی کمیسیون ایمنی راهها و با تصویب شورای فرهنگ عمومی روز هفتم اردیبهشتماه بهعنوان روز ملی ایمنی حملونقل انتخاب شد. وی در ادامه سخنان خود در گفتوگو با این شبکه خبری، تصریح کرد: امسال اولین سال پرداختن به مبحث ایمنی حملونقل به عنوان یک حق و یا یک مهم ملی است و از این بابت دارای ویژگی و اهمیت فراوان خواهد بود و به نظر شایسته میرسد که برای ارتقای عبور و مرور و کاهش خسارات این بلای خاموش رسانههای جمعی با نقش تاثیرگذار خود خواهند توانست در رسیدن به اهداف آن راهگشا باشد. بخارائی با بیان اینکه «موضوع حملونقل به عنوان یک حق شهروندی در منشور حقوق شهروندی باید با مطابقت و پرداختن به آن در دستگاههای اجرائی پیگیری شود»، افزود: موضوع فرهنگ ایمنی به عنوان یک شاخص و منزلت اجتماعی از نهادهای فرهنگی کشور به خصوص رسانه ملی و دیگر بخشهایی که میتوانند در فرهنگسازی این امر مهم دخیل باشند باید به صورت یک مطالبه جدی درآمده و عوارض کوتاهی در اینباره باید یادآوری شود. وی با تاکید بر این موضوع که، مبحث راه ایمن و بخشنده بهعنوان یک حق از نهادهای مسئول باید مطالبه شود، گفت: اهالی فرهنگ و هنر از جمله کارگردانان، نویسندگان و فیلم سازان باید برای رداختن به این موضوع دعوت شوند. رئیس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راهها در ادامه سخنان خود با اشاره به این نکته که نظارت و کنترل ایمنی و ترافیک از وظایف پلیس و ایجاد زیرساختهای ایمن به منظور کنترل رفتار رانندگان نیز پیشنیاز کنترل حملونقل ایمن است، یادآور شد: این مهم باید به صورت یک مطالبه ملی و مردمی باشد که استفاده از خودروهای دارای ایمنی و استاندارد حق عمومی و تولید آن وظیفه تولید کنندگان است. بخارائی یکی از راههای افزایش ایمنی و کاهش سوانح در حملونقل را انعکاس تحلیلهای آماری علل بروز سوانح و نقش کاربران و دستگاههای مختلف دانست و گفت: تحلیل آماری خسارات و صدمات ناشی از سوانح و سهم کاربران مختلف از این ناحیه به خصوص سهم 80 درصدی عابران پیاده و موتور سواران در تلفات ناشی از سوانح رانندگی در حملونقل درون شهری جای بسی تامل دارد که در مصوبه ایمنی حملونقل به آن توجه خوبی شده است. وی یکی دیگر از مطالبات جدی در ایمنی حملونقل را مطالبه جدی از نظام سلامت کشور عنوان کرد و خاطرنشان کرد: استفاده از امکانات تبلیغاتی موجود در رسانه ملی و خصوصی و سایر فرصتهای موجود برای تبلیغ مفاهیم فرهنگ ایمنی در کشور یکی از بزرگترین ابزاری است که شبکه خبری تیننیوز بهعنوان تنها مرجع خبری تخصصی حملونقل در کشور یکی از آنها است.
اولين ميز گرد گروه تخصصي ارتباطات وحمل ونقل با موضوع روز ملي ايمني وحمل ونقل در دانشگاه علامه طباطبايي مورخ 12 اردیبهشت 1396
نشست «روز ملی ایمنی و حملونقل» با همکاری گروه تخصصی ارتباطات و حملونقل انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات ، جمعیت طرفداران ایمنی راههاوشبکه خبری صنعت حمل و نقل"تین نیوز" در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی این نشست روز سهشنبه، ۱۲ اردیبهشت به همت جمعیت طرفداران ایمنی راهها وگروه ارتباطات و حملونقل انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری شبکه خبری صنعت حمل و نقل "تین نیوز" در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با حضور استادان دانشگاه، مسئولان جمعیت طرفداران ایمنی راه هاو اصحاب رسانه در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در این نشست محمدبخارایی رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راهها با اشاره به هفتم اردیبهشت ماه روز ملی ایمنی راه هاگفت: سال 95 بود که کارگروه آموزش و فرهنگسازی و امور اجتماعی کمیسیون ایمنی راه، به کمیسیون ایمنی راهها پیشنهاد کرد که روزی را بهعنوان روز ملی ایمنی راه نامگذاری کنند، کمیسیون ایمنی راه از این پیشنهاد استقبال کرد و موضوع را به شورای فرهنگ عمومی برد، این شورا تعیینکننده روزهای ملی است و نهایتاً با پیگیریهای انجامشده شورای فرهنگ عمومی با توجه به اهمیت موضوع و اینکه شهروندان در معرض خطرات جدی هستند به این نتیجه رسید که این روز را بهعنوان روز ایمنی راه نامگذاری کند و امسال اولین سالی است که این روز در تقویم ثبت شد. در این نشست، دکتر هادی خانیکی، رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات؛ دکتر سعید معیدفر عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛ مهندس محمد بخارایی، رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راهها؛ دکتر شیرین احمدنیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی؛ مهندس بهروز غروری، کارشناس حملونقل و مدیر عامل جمعیت و دکتر علیرضا اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ونائب رئیس هیئت مدیره جمعیت و رئیس اسبق پلیس راه کشور به ایراد سخنرانی درباره اهمیت حملونقل مباحث مربوط به آن پرداختند. گزارش تفضیلی نشست متعاقباً منتشر خواهد شد.
دوره آموزشی شاخص های عملکردی ایمنی راه
دوره آموزشی شاخص های عملکردی ایمنی راه# شنبه شانزدهم اردیبهشت 1396 از ساعت 8 الی 17# مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی - سالن پاکدامن