آذر 02, 1396 - 2286 Views

همایش یادبود قربانیان سوانح رانندگی در استان گیلان 1396

همایش یادبود قربانیان سوانح رانندگی با هدف کاهش سوانح رانندگی و بالا بردن سطح آگاهی و باورهای عمومی در زمینه فرهنگ ترافیکی و حساس کردن افکار عمومی نسبت به کاهش سوانح رانندگی و افزایش ایمنی تردد، ۳۰ آبان ماه در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی گیلان برگزار شد.

این همایش که با حضور استاندار گیلان و با مشارکت ادارات کل راه و شهرسازی، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، کمیته امداد، بهزیستی، فرمانداری و بخشداری رشت، پلیس‌راه استان گیلان، نماینده جمعیت طرفداران ایمنی راهها برگزار شد تلاشی برای کاهش سوانح رانندگی و مقوله اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، بالا بردن سطح آگاهی و باورهای عمومی در زمینه فرهنگ ترافیکی و حساس کردن افکار عمومی نسبت به کاهش حوادث و افزایش ایمنی تردد است.

در این همایش مصطفی سالاری استاندار گیلان با بیان اینکه کاهش آمار تلفات جاده‌ای نیازمند عزم همگانی است، گفت: کاهش آمار تصادفات جاده‌ای نیازمند یک همت جمعی است و همه دستگاه‌های اجرایی باید درگیر این مسئله باشند و صرف داشتن متولی واحد، نتیجه‌بخش نیست.

وی با بیان اینکه مردم نیز با ورود کردن به این مسئله می‌توانند ما را در رسیدن به ایمنی مطلوب یاری رسانند، عنوان کرد: مردم با ارائه پیشنهادات، نظرات و انتقادات به موقع ما را یاری نمایند.

سالاری با اشاره به گردشگر پذیر بودن استان گیلان تصریح کرد: مهم‌ترین زیرساخت توسعه گردشگری، زیرساخت حمل‌ونقل و سپس ارتباطات است و در بخش حمل‌ونقل نیز حمل‌ونقل جاده‌ای حرف اول را می‌زند و توجه به جاده و حمل‌ونقل جاده‌ای یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: گردش چرخ‌های اقتصاد و توسعه استان گیلان همواره در گرو داشتن صنعت حمل‌ونقل ایمن و پیشرفته است و وقتی جاده‌ها امن باشد و شاخص‌ها حکایت از پایین بودن آمار تصادفات در گیلان داشته باشد رغبت گردشگران برای سفر به گیلان بیشتر شده و این امر در چرخه صنعت گردشگری وبالتبع در معیشت مردم تأثیر مستقیمی دارد.

استاندار گیلان آموزش و فرهنگ‌سازی را از جمله عوامل مؤثر در جهت کاهش تصادفات نام برد و گفت: کاهش تصادفات و تلفات رانندگی تنها با فرهنگ‌سازی و ارتقاء ایمنی در تمامی بخش‌های حمل‌ونقل میسر خواهد شد؛ و همه باید با برنامه‌ریزی مناسب و دقیق گامی به سوی ارتقاء و اعتلای فرهنگ ایمنی و به تبع آن کاهش سوانح رانندگی برداریم.

در ادامه محمدرضا نازک‌کار در همایش بزرگ هم‌پیمانی با ایمنی‌ راه‌ها در سالن اجتماعات اداره راه و شهرسازی اظهار داشت: ۲۹ آبان تا ۱ آذر ماه بزرگداشت کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای در کشور بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در دنیا بر اثر سواحل رانندگی جان خود را از دست می‌دهند افزود: ایران از لحاظ فراوانی آمار تلفات حوادث رانندگی رتبه ۹ جهان را دارد.

نازک‌کار با اشاره به اینکه باید با اقدامات فیزیکی در آموزش، ایمنی راه‌ها و استاندار‌دسازی گامی استوار در جهت کاهش تلفات جاده‌ای برداریم گفت: باید با ارتقاء فرهنگ ترافیکی و استفاده صحیح از معابر به‌عنوان عابر و راننده در کاهش حوادث رانندگی اثرگذار باشیم.

وی با اشاره به اینکه سال‌های اخیر اقدامات مطلوبی در راستای کاهش حوادث و تلفات سوانح جاده‌ای در استان گیلان انجام شده است تصریح کرد: اگر رانندگان به‌طور صحیح به علایم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه کنند دچار حادثه نمی‌شوند‌.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان با بیان اینکه ۸۰ درصد ترافیک اصلی استان گیلان در محورهای شریانی تردد می‌شود خاطرنشان کرد: چهارخطه کردن محورهای اصلی استان از اقدامات مطلوب در کاهش تصادفات بوده است.

نازک‌کار محور رشت به‌سمت چابکسر را نخستین هدف این پروژه در استان گیلان عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرا شدن این پروژه حوادث رانندگی ناشی از برخورد رو‌ به رو دو خورو در محورهای مذکور به صفر رسیده است.

وی نقطه ضعف محور‌های چهار خطه را محل دوربرگردان‌ها نام برد و با بیان اینکه این مناطق در استان گیلان باید طبق استاندارهای ملی به دوربرگردان‌های استاندارد تبدیل شوند افزود: اجرای پروژه دوربرگردان استاندارد در استان گیلان به‌دلیل محدودیت‌های جغرافیایی و محیطی ۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی هزینه مذکور در استان‌های دیگر را یک میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: استان گیلان بیش از ۴۷۰ کیلومتر بزرگراه دارد و تبدیل دوربرگردان‌های محورهای مذکور به دوربرگردان‌های استاندارد هزینه نجومی را برای استان به بار می‌آورد.

نازک‌کار با تاکید بر اینکه آمار برخورداری آسفالت راه روستایی در راستان گیلان رو به افزایش است تصریح کرد: وضعیت موجود راه‌های روستایی آسفالت می‌شوند و با اعتبار محدود در این حوزه ایمن‌سازی و اجرای طرح هندسی راه‌های روستایی امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان طول راه‌های سراسر استان گیلان را ۱۲ هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: مشارکت ملی و حمایت‌های مالی نیازمند اجرا و تکمیل پروژه‌های ایمن‌سازی و طرح‌های هندسی راه‌های استان گیلان است.

نازک‌کار با اشاره به کنترل کمپرسی‌ها با بارهای غیرمجاز در محورهای استان گیلان از سوی پلیس تاکید کرد: در این راستا مقاومت‌های بسیار شدیدی از سوی رانندگان خوروهای سنگین در استان گیلان انجام می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه حمل بارهای غیرمجاز از سوی کمپرسی‌ها عاملی برای تخریب زیرساخت‌ها و به خطر انداختن جان دیگران است افزود: تردد خودروهای سنگین با بارهای غیرمجاز یک تهدید برای خودرو حامل و خودروهای دیگر محسوب می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان خاطرنشان کرد: امید است با تلاش‌های ویژه و پیگیری‌های قضایی در استان خودروهای کمپرسی با وزن و بارهای مجاز از آسیب رسیدن به زیرساخت‌ها و بروز حوادث ناخوشایند جلوگیری شود.

ابراهیم گل‌سرخی مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان نیز در این نشست با قدردانی از حضور مدیران استانی و شهرستانی گفت: همایش امروز به مناسبت روز یادمان قربانیان سوانح و تصادفات رانندگی است.

گل‌سرخی با اشاره به اینکه روزانه ۴۳ نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، گفت: بحث ایمنی راه‌ها یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه امروز ایران است.

او ایمنی راه‌ها را حق قانونی هر شهروند دانست و افزود: اگر مدعی فرهنگ در کشور هستیم باید به ایمنی به‌عنوان یکی از شاخص‌های آن توجه داشته باشیم.

حوادث رانندگی سومین چالش بزرگ ایران
سرهنگ علیرضا اسماعیلی نائب رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان یکی از بهترین نمایندگی‌های کشور است گفت: تا سال ۸۵ ایران با داشتن ۲۷ هزار و ۵۰۰ کشته ناشی از تصادفات جز کشورهای پر تصادف جهان بود.

سرهنگ اسماعیلی با اشاره به اختلالات استرسی ناشی از تصادفات گفت: بازماندگان متوفیان تصادفات در تمام عمر خود خلأ ناشی از دست دادن اطرافیان خود را با تمام وجود احساس می‌کنند.

او در ادامه سخنانش، حوادث رانندگی را سومین چالش بزرگ خواند و توضیح داد:متاسفانه ایران در بحث مشارکت‌های اجتماعی نسبت به دیگر کشورها عقب‌مانده است.

نایب‌رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور با اشاره به تأسیس این جمعیت در سال ۸۶ خاطرنشان ساخت: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور در ۲۲ استان کشور با ۱۵ هزار نفر عضویت در حال فعالیت هستند.

سرهنگ حسین محمدپور رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی گیلان هم در این همایش گفت:بیشترین تصادفات در استان گیلان در محورهای فرعی است.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی گیلان افزود:حدود ۵۹ درصد تصادفات کل استان با محوریت عابران پیاده و موتورسوارها شکل می‌گیرد.

محمدپور افزود:بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تصادفات سه عامل مرگ‌ومیر در ایران است.هر ۳۱ دقیقه یک نفر در کشور براثر تصادف جان خود را از دست می‌دهد

او اضافه کرد؛ بر اساس آمار در سال ۹۵ در هر ۳۱ دقیقه یک نفر درکل کشور و در طول روز ۴۳ نفر در کل کشور براثر حوادث و سوانح ناشی از تصادفات جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی گیلان ادامه داد؛ همچنین در هر یک ساعت ۳۸ نفر و در هرروز ۹۱۲ نفر مصدوم می‌شوند.

نظرات و پیشنهادات خود را برای این قسمت مطرح نمائید.

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

Member Of The

http://roadsafetyngos.org/


Improve public traffic safety culture and raise public awareness through target group education. Try to make this sentence acceptable for all that: “Safety Starts With Me”
Find out more >

تصاویر و عکسهای منتخب

1za همایش یادبود قربانیان سوانح رانندگی در استان گیلان 1396 | جمعیت طرفداران ایمنی راهها
3za1 همایش یادبود قربانیان سوانح رانندگی در استان گیلان 1396 | جمعیت طرفداران ایمنی راهها
2za همایش یادبود قربانیان سوانح رانندگی در استان گیلان 1396 | جمعیت طرفداران ایمنی راهها
4zaa همایش یادبود قربانیان سوانح رانندگی در استان گیلان 1396 | جمعیت طرفداران ایمنی راهها
Slider

آدرس و تلفن تماس ما

  • لوگوی جمعیت طرفداران ایمنی راهها
  • آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، خيابان شهيد استاد مطهري، شماره 492، طبقه دوم
  • كدپستي: 1595813515
  • فکس : 88911764 (۰۲۱)
  • تلفن : 88908605 و 88926832 (021)
  • ایمیل : info {@} rsss.ir

telegram rsss channel