آذر 04, 1396 - 2655 Views

مراسم یادمان قربانيان سوانح رانندگی درمشهد 1396

مراسم یادمان قربانیان سوانح رانندگی با حضور مسئولان انتظامی، قضایی و حمل و نقل خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

در مورخ 1/09/96 همایش یادمان قربانیان سوانح رانندگی توسط جمعیت طرفداران ایمنی راههای استان خراسان رضوی با مشارکت و همکاری دستگاههای اجرایی بویژه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ، پلیس راه و راهور ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، بهزیستی استان ، آموزش و پرورش استان ، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ، اداره کل راه و شهرسازی استان ، معاونت دادستان عمومی استان ، در تالار شهر شهرداری مشهد از ساعت 30/8 لغایت 30/11 قبل از ظهر برگزار گردید .

مدعوین از اقشار مختلف جامعه ، خانواده ها و مادران قربانیان و معلولین و مصدومین سوانح رانندگی و بویژه جمع کثیری از معلولان عزیز که با ویلچر زینت بخش مراسم بودند تکمیل گردید بطوریکه تعداد کثیری از مهمانان و همکاران در راهروهای مجاور سالن اصلی برنامه های مراسم را دنبال می نمودند ، در این همایش شخصیتها و مدیران و مسئولین ادارات و سازمانها حضور داشتند از جمله فرمانده محترم پلیس راه و همکارانشان ، فرماندهان پلیس راهور ، مدیر حمل و نقل و ترافیک استانداری ، مدیر کل و معاونین و کارشناسان اداره کل راهداری و حمل و نقل استان ، ریاست محترم شورای شهر مشهد ، معاونت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانشان ، مدیران و کارشناسان بهزیستی ، اساتید و دانشجویان و فرهنگیان محترم ، معاونت حمل و نقل شهردار و مدیران و کارشناسان آن معاونت و مدیر عامل و معاونین و کارشناسان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ، معاونت محترم دادستان عمومی و پیشگیری از جرم استان و همکارانشان ، مجمع خیرین سلامت استان ، مدیران انجمن ها و صنوف و شرکتهای حمل و نقل درون و برون شهری ، مدیر و کارشناسان حوزه ساخت و توسعه راههای استان ، مدیران و کارشناسان بیمه از جمله مدیریت محترم بیمه کارآفرین استان ، اعضای هیات اجرایی و اعضای جمعیت طرفداران ایمنی راههای استان ، مدیران و همکاران سفیران سلامت ، علاقه مندان حوزه ایمنی راهها و اصحاب رسانه و کارکنان و کارشناسان ادارات و سازمانهای ذیربط در جلسه حضور داشتند.

جواد وحدتي‌فرد معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در این همایش گفت: سوانح جاده‌ای به دلیل اینکه همه جامعه را درگیر می کند به چالش نظام تبدیل شده است. با سالانه حدود ۱۶ هزار نفر تلفات رانندگی، نیروی فعال کشور را به راحتی از دست می دهیم.

جواد وحدتی فرد به هزینه‌های سرسام آور ناشی از تصادفات از جمله درمان، بیمه، تربیت نیروی انسانی و خسارات آن اشاره و بیان کرد: بر اساس برنامه های بالادستی توسعه این سوانح مانع دستیابی به شاخص‌های در نظر گرفته شده می شود لذا کاهش تصادفات نیازمند اقدام جدی مسئولان است.

وی قوانین تخلفات رانندگی را ضعیف و ناکارآمد توصیف و بیان کرد: ۷۵ درصد عوامل تصادفات رانندگی رفتاری است لذا باید به سمت تغییر رفتارها رفت. برخی رفتارها با اصلاح ساختار انجام می‌شود.

همچنان که صف طولانی مقابل باجه‌های بانک در۲۰ سال گذشته با استفاده از دستگاه نوبت‌دهی از بین رفت و موجب تغییر رفتار مردم شد.

فرمانده پلیس راه خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: طی پنج سال گذشته پنج هزارو ۱۳۲ نفر در سوانح رانندگی این استان جان باخته و ۲۶ هزار۶۵۱ نفر مجروح شده‌اند. پارسال نیز هزار و ۱۴۵ نفر در این سوانح کشته شدند.

سرهنگ هادی امیدوار افزود: با توجه به حجم بالای ترافیک، افزایش ۱۰ درصدی رفت و آمدهای جاده‌ای خراسان رضوی با ۱۰۰ میلیون رفت و آمد خودروها از نظر سوانح رانندگی وضع بسیار بدی ندارد.

وی ادامه داد: از علل آشکار تصادفات شامل عوامل محیطی، انسانی، راه و وسیله نقلیه بسیار صحبت شده اما به علل پنهان آن توجه نمی شود. نخستین علت پنهان ضعف در آموزش است. این نوع آموزش در کشور ما ضعیف و غلط است و باید در مقاطع مختلف تحصیلی واحدهای درسی برای آموزش مسائل مربوط قوانین و راهنمایی و رانندگی اختصاص یابد.

فرمانده پلیس راه خراسان رضوی گفت: دیگر عامل پنهان، سرنشینان داخل خودرو و ایجاد مزاحمت آنان برای رانندگان است. جریان ترافیک و فرهنگ ترافیک نیز عوامل دیگری هستند که جریان ترافیک را به خطا می برد.

وی همچنین 'موبایل' را سرطان رانندگی توصیف و بیان کرد: علت اینکه تلفات رانندگی در کشور طی چند سال از ۲۸ به ۱۶ هزار نفر کاهش یافت مربوط به فرهنگ سازی نبود بلکه به دلیل تغییر قانون و تبدیل جریمه پنج هزار تومانی مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی به ۱۰۰ هزار تومان در سالهای ۹۰ تا ۹۱ بود.

سرهنگ امیدوار افزود: در جاده سرخس - مشهد دوربینهای ثبت سرعت ماهانه ۸۰ تا ۹۰ مورد سرعت بالای ۱۶۰ کیلومتر ثبت می کردند اما هم اکنون که با استفاده از این دوربین‌ها اعمال قانون می شود تخلف سرعت به ۲ مورد کاهش یافته و همین موارد تخلف هم مربوط به افراد غیر بومی است که از وجود دوربین‌ها در این جاده محور بی اطلاع هستند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: ما مسئولان نمی‌توانیم در حوزه تصادفات جاده‌ای ادعای موفقیت کنیم زیرا همه خیابان‌ها رنگین به خون شهروندان است.

هادی شریعت یار از نحوه رانندگی در مشهد انتقاد و بیان کرد: تصادفاتی که در این شهر رخ می دهد اصولا فاقد پیچیدگی هستند. خودروها با سرعت پائین در خیابان‌ها حوادث مرگبار می آفرینند و هر کسی می تواند مقصر را در آنها تشخیص دهد.

رئیس کمیته پیشگیری از تصادفات استان خراسان رضوی ادامه داد: قانون تخلفات رانندگی یک قانون عام و برای سواره و پیاده است. نمی شود وسائل نقلیه، راه‌های استاندارد یا حتی غیراستاندارد داشته باشیم اما دیگر زیرساخت‌ها، ابزارها و فرهنگ سازی را در جامعه فراهم نکنیم و در حقیقت جامعه‌‌ای کاریکاتوری بسازیم.

وی گفت: قانون تخلفات رانندگی موجود ناقص و معلوم نیست اصلا چه کسی آن را نوشته است. به جز چند مورد مواد قانونی خوب ،این قوانین نه به روز است و نه قابل اجرا لذا باید به دنبال اصلاح آن باشیم.

عضو هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی جاده‌ها نیز در این همایش گفت: امروز کشور داغدار وقوع زلزله کرمانشاه است اما سوانح جاده‌ای به عنوان یک واقعه غیرطبیعی و قابل پیشگیری در عرض یک هفته به اندازه زلزله غرب کشور تلفات انسانی می گیرد.

محمدقاسم پورتقی افزود: سفرها در ایران بیشتر از طریق جاده انجام می شود لذا باید برای تامین ایمنی بیشتر به ریل راه‌آهن منتقل شود. به این منظور نیازمند توسعه خطوط ریلی هستیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این همایش به وقوع تصادفات متعدد در معابر شهری و بین شهری خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: نه می توان راه و نه سفر را برای کاهش تلفات جاده‌ای حذف کرد لذا مجبور به اجرای استانداردها در این خصوص هستیم.

وحید برکچی افزود: بر اساس اعلام مراکز پژوهشی وزارت راه هزینه ناشی از تصادفات رانندگی در ایران معادل هفت درصد تولید ناخالص ملی است که ایران را در بین ۱۰ کشور نخست جهان در این زمینه قرارداده است.

وی ایمنی جاده های خراسان رضوی را نامناسب توصیف و بیان کرد: اقدامات متعدد شهرداری مشهد در ایجاد زیرساختهای مناسب و تمهیدات ایمنی در محورهای شهری در سالهای گذشته نتیجه داده است بگونه ای که در سال ۸۴ تعداد تلفات رانندگی در مشهد ۴۸۴ نفر بود اما با اقدامات صورت گرفته در سال ۹۵ به ۲۵۵ مورد رسید.

اين همايش به همت اداره كل راهداري وحمل ونقل جاده اي استان خراسان رضوي و همراهي دستگاه‌هاي ذيربط در سالن تالار شهر شوراي شهر مشهد برگزار شد.

 

نظرات و پیشنهادات خود را برای این قسمت مطرح نمائید.

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

Member Of The

http://roadsafetyngos.org/


Improve public traffic safety culture and raise public awareness through target group education. Try to make this sentence acceptable for all that: “Safety Starts With Me”
Find out more >

تصاویر و عکسهای منتخب

1za مراسم یادمان قربانيان سوانح رانندگی درمشهد 1396 | جمعیت طرفداران ایمنی راهها
3za1 مراسم یادمان قربانيان سوانح رانندگی درمشهد 1396 | جمعیت طرفداران ایمنی راهها
2za مراسم یادمان قربانيان سوانح رانندگی درمشهد 1396 | جمعیت طرفداران ایمنی راهها
4zaa مراسم یادمان قربانيان سوانح رانندگی درمشهد 1396 | جمعیت طرفداران ایمنی راهها
Slider

آدرس و تلفن تماس ما

  • لوگوی جمعیت طرفداران ایمنی راهها
  • آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، خيابان شهيد استاد مطهري، شماره 492، طبقه دوم
  • كدپستي: 1595813515
  • فکس : 88911764 (۰۲۱)
  • تلفن : 88908605 و 88926832 (021)
  • ایمیل : info {@} rsss.ir

telegram rsss channel