با نامگذاری‌ها و مانورهای تبلیغاتی و نمایشی به ایمنی نمی‌رسیم

اعضای گروه تخصصی " تجربیات حمل و نقلی" که در شبکه های اجتماعی موبایلی فعال است در یکی از بحث‌های گروهی خود این پرسش‌ها را مطرح کرده اند که نامگذاری دهه، روز، هفته با نام ایمنی یا ...تا چه حد می‌تواند ما را به اهدافمان که کاهش حوادث ترافیکی است برساند؟؟ پاسخی که برخی اعضای این گروه به پرسش مذکور داده‌اند در ادامه آمده است:1- تنها آموزش و كنترل دقیق پلیس با تبلیغات رادیو و تلویزیون و روزنامه هاو تعقیب متخلفین می تواند موجب كاهش تصادفات گردد آن هم با كنترل و جریمه دایمى منخلفین نه موقت. 2- با صرف نامگذاری و برگزاری مانورها و برنامه های موقت نمی توان یه هدف رسید باید همگام با کشورهای پیشرفته از 0 تا 100 برنامه ریزی کرد و افقی را مشخص نمود و هزینه کرد و هرسال کنترل نمود طبق برنامه پیش می رویم یا خیر؟ برنامه ها باید همه جانبه باشد و برای اقشار مختلف جامعه برنامه ریزی کرد. 3- ضمن آموزش بسترها(زیرساختها) نیز باید توسعه یابد، این زیرساختها از ناوگان حمل ونقل عمومی می تواند باشد تا خط كشی و ... 4- تجربه امسال دهه ایمنی راه ها و مسئولیت های ما نشان داد، مسئولیت های ما تنها در خصوص تبلیغات بوده و نه ایمنی. نه دغدغه ایمنی داشتیم نه دغدغه جان مردم، تنها دغدغه تبلیغات و پخش آن در رسانه ها و خبرگزاری ها بود. 5- فوری ترین اقدام که در حال حاضر می توان بدون نیاز به زیرساخت و اعتبارات کلان انجام داد، تغییر شیوه صدور گواهینامه و سخت گیری در تمدید آن است و همچنین ابطال گواهینامه در نتیجه تخلفات ساده ولی محرز ... اگر رانندگی به عنوان امتیازی که به شخص داده میی شود نه حقی که دارد، تلقی شود طوریکه به محض اینکه آداب این امتیاز را رعایت نکنیم از ما سلب خواهد شد، می تواند سریعا روی اصلاح رفتار گرافیکی اثر بگذارد و نتیجه بخش باشد. 6- با كارهای تبلیغاتی همانند دهه ایمنی و ... ره به جایی نمی بریم. دوره ای در زمان خرم كارهای زیربنایی مانند رفع نقاط حادثه خیز، كاهش عمر متوسط ناوگان، توسعه سهم حمل و نقل ریلی، تغییر در سیاست های مرتبط با وزارت راه در زمینه ورود و خروج و ترخیص و انبارداری كالا در بنادر و ... خوب داشت كار می شد. 7- سود این نامگذاری ها در جلب توجه افکار عمومی است. وگرنه که در طی این دهه و هفته ها کار تازه ای صورت نمی گیرد و ظرفیت این اقدامات هم همین قدر است. 8- كارهاى موقت راه حل هیچ مشكلى نیست بهتر است كنترل دائمى ترافیك و جریمه متخلفین جدى و دائمى بشود و رانندگان مجبور به اطاعت از مقررات بشوند. 9- مشكل با هفته یا دهه ایمنى حل نخواهد شد. 10- دهه ایمنی فقط در حد نام و تبلیغات و نصب پوستر و چند شو بوده است و دغدغه ایمنی واقعا به طور جد دیده نمی شود!!! فقط به کاهش آمارها تصادفات به زیبایی می پردازیم،حال این کاهش چگونه انجام شده، آیا واقعا ایمنی ارتقا پیدا کرده است؟؟!!! 

عملکرد دفتر نمایندگی استان همدان

هماهنگی و ملاقات حضوري با معاونت محترم امور عمرانی استانداري همدان و مدیل کل راه و شهرسازي جهت حضور در کمیسیون حمل و نقل و سوانح جاده اي استان جهت معرفی جمعیت با نمایندگان جمعیت طرفداران ایمنی راهها، انتخاب اعضاء هئیت امنا جمعیت در جلسه کمیسیون حمل و نقل و سوانح جاده اي استان،رایزنی در راستاي معرفی جمعیت در استان و ارتباط با افراد سرشناس و محبوب در شهر همدان در راستاي اعتبار بخشی به جمعیت، حضور مجدد در کمیسیون حمل و نقل و سوانح جاده اي استان همدان با موضوع هماهنگ برگزاري گردهمایی در تاریخ94/4/22 - پیگیري و انجام هماهنگی هاي لازم جهت تخصیص و تجهیز دفتر جمعیت در استان با اداره کل حمل و نقل و پایانه هاي استان، برگزاري جلسات با انجمن صنفی شرکت هاي حمل و نقل کالا و مسافر استان در محل اداره کل حمل و نقل و پایانه هاي استان همدان، انجام هماهنگی هاي لازم و ارتباط با معاونت حمل و نقل شهرداري همدان و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداري درخصوص درج پیام هاي ایمنی و آموزش ترافیک در روزنامه محلی هگمتانه همدان با تیراژ 12000 نسخه در روز با 3 پیام در هفته، انجام هماهنگی هاي لازم در راستاي تدوین تقویم برگزاري کارگاه هاي آموزشی ویژه بانوان، دانش آموزان طرح پیشاهنگ ایمنی)، موتورسواران، عابرین پیاده، رانندگان تاکسی و وانت و بار ) با سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداري همدان و اجرایی نمودن آن پس از شروع کار رسمی دفتر جمعیت در استان، برگزاری جلسه هماهنگی گردهمایی و مراسم افتتاح دفتر در تاریخ 06/05/94 به همت اداره کل حمل ونقل و پایان های استان همدان در محل اداره کل با حضور اعضاء کمیسیون حمل ونقل استان و مجموعه شهرداری، مذاکره و جذب متخصصان دانشگاهی ، پلیس راه و بخش حمل و نقل جهت فعالیت در قالب منشور تدوینی جمعیت،تشکیل گروه جمعیت ایمنی راهها در شبکه اجتماعی تلگرام و فعالیت و اطلاع رسانی همه روزه با هدف معرفی بیشترجمعیت و ارائه مطالب تخصصی و نوین در امر ایمنی حمل و نقل.

برخی رانندگان اتوبوس بین شهری از خطرهای دستکاری باک بی اطلاعند

باک اتوبوسها در کارخانه طوری طراحی می شود که در زمان جابجایی سوخت، گازی متصاعد می شود که مشکلی به وجود نمی آورد اما با دستکاری ،این گازها بیرون باک متصاعد می شود و بسیار خطرناک است . به گزارش خبرگزاری مهر،اقبال شاکری عضو شورای شهر اظهار داشت: اخیرا شورای شهر در مورد مشکلات اتوبوسهای بین شهری جلسه ای با سازمان پایانه ها داشت و در مورد مسائل معاینه فنی خودروها و ایمنی آنها صحبت شد و در آن جلسه هم قولهایی داده شد اما مشکل این است که اعتبارات کم هستند. وی ادامه داد: برای همین من پیشنهاد دادم که با نمایندگان مجلس الان که فصل بودجه است جلساتی برگزار شود تا برای حمل و نقل کشور بودجه مناسبی در نظر گرفته شود. شاکری افزود: در این جلسه هم مسئولان برخی تخلفات مانند دستکاری باک توسط رانندگان یا استفاده از قطعات دست دوم را قبول داشتند برای همین قول دادند که زودتر این مشکلات حل شود. وی با بیان اینکه برخی رانندگان بدون توجه به ایمنی مسافران، ظرفیت باک بنزین را افزایش می دهند گفت: اگر آموزشهای مناسب به رانندگان داده شود شاید احتمال این کار کاهش پیدا کند چون واقعا برخی از خطرات این کار آگاهی ندارند. وی افزود: حتی برخی گزارشها نشان می دهد که رانندگان برای نصب باک های اضافه در اتوبوس ها حتی وضعیت اتاق اتوبوس را تغییر می دهند که نصب این باک ها موجب کاهش تعادل خودرو، برهم خوردن تعادل وزنی اتوبوس و حتی تولید گاز از سوخت موجود در اتوبوس می شود و در نهایت منجر به فاجعه خواهد شد. عضو کمیسیون شورای شهر افزود: البته این مورد بیشتر در اتوبوسهای بین شهری مشاهده می شود که باز هم باید مقابل آن ایستاد.

مرگ در کمین رانندگان ایرانی و رتبه ۱۸۹ در میان ۱۹۰ کشور

آمارها نشان می دهد در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می‌شوند، در حالی که ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ تن کشته می شوند. اگر میانگین ۲۳ تا ۲۷ هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال را همراه با میانگین ۲۵۰ هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی هر سال در ایران یک زلزله بزرگ با این مقدار کشته و زخمی اتفاق می‌افتد. هم‌چنین تعداد تلفات جاده‌اي كشور در سال با تلفات يك جنگ تمام عيار برابري ‌مي‌كند. در ۷ ماهه اول سال ۹۲ روزانه حدود ۵۴ نفر در ایران بر اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی در ۷ ماهه اول ۹۲ در حدود ۱۱ هزار نفر بر اثر حوادث جاده‌ای فوت و ۲۰۴ هزار و ۷۴۱ نفر مصدوم شده‌اند. وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور ما باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند. بر اساس اعلام پژوهشكده بيمه مركزي ايران، کشور ما از نظر تصادفات ناايمن رانندگي در بين ۱۹۰ كشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده و از اين جهت، تنها كشور سيرالئون در غرب قاره آفريقا است كه وضعيت نامناسب‌تري نسبت به ايران دارد. در مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی می‌توان گفت ميزان تلفات تصادفات رانندگی در ايران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکيه است. بر اساس آمارهای موجود، خودروهای سبک و سنگین در ایران تا ۱۰۰ برابر بیش‌تر از برخی کشورهای دنیا با یکدیگر برخورد می‌کنند. به عنوان مثال در انگلستان با وجودی که تا سه برابر بیشتر از ایران خودرو وجود دارد، میزان بروز تصادفات تا ۳۲ برابر کمتر است. یعنی می‌توان گفت به نسبت خودروهای موجود در ایران، حدود ۱۰۰ برابر بیش‌تر از انگلستان تصادفات رانندگی رخ می‌دهد. پیشگیری و مقررات پیشگیرانه دکتر احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، گفت: برای جلوگیری از تصادف‌های جاده‌ای در کشور بحث پیشگیری و مقررات پیشگیرانه بسیار موثر است و باید به آن توجه شود. رانندگی شغلی است که فرد باید به طور کامل بر آن تسلط داشته باشد، بتوانید سریع تصمیم بگیرد و از شرایط غیر منتظره به نحو مطلوب استفاده کند تا حادثه‌ای رخ ندهد یا اگر هم حادثه‌ای رخ داد کم‌ترین خسارت را داشته باشد. هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات بر اساس این گزارش حوادث رانندگی علاوه بر زیان‌های بسیار اجتماعی، ضررهای اقتصادی بی‌شماری نیز دارد. طبق آمارها روزانه ۳۲ ميليارد تومان ضرر اقتصادي ناشي از تصادفات را متحمل مي‌شويم. مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده است، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مورد نظر در سال ۱۳۹۰ در حدود ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان است. به این اعداد و ارقام اضافه کنیم؛ هزینه درمانی سالانه ۱۱ هزار میلیارد ریالی افرادی که بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند و هزینه ۱۸۰ میلیون تومانی هر فرد کشته شده در تصادفات و هزینه ۲۸۰ میلیون تومانی هر معلول بر اثر تصادف‌های جاده‌ای. بر همین اساس اگر بخواهیم هزینه حوادث رانندگی در سال…

زلزله ای از جنس جاده های مرگ در ایران

هر سال در ایران زلزله‌ای بزرگی با تلفات ۲۳ تا ۲۷ هزار کشته و میانگین ۲۵۰ هزار زخمی رخ می‌دهد، زلزله ای نه از جنس لرزه بلکه از جنس برخورد، شکستن و واژگونی، در جمله ای کوتاه؛ زلزله‌ای از جنس تصادفات جاده‌ای. به گزارش تسنیم، ایران در حوزه حمل و نقل یکی از بالاترین میزان فوت و مجروحیت را در جهان دارد. در حالیکه در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 نفر و در اتحادیه اروپا 13 نفر کشته می‌شوند، اما در ایران به ازای همان مقدار خودرو حدود 37 نفر جان می‌دهند. اگر میانگین 23 تا 27 هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال را همراه با میانگین 250 هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی هر سال در ایران یک زلزله بزرگ با این مقدار کشته و زخمی اتفاق می‌افتد. هم‌چنین تعداد تلفات جاده‌ای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری ‌می‌کند. برای نمونه، آمار کشته‌ها در 7 ماه نخست سال 92 نزدیک به 5،2 برابر تعداد سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ عراق است. در 7 ماهه اول سال 92 روزانه حدود 54 نفر در ایران بر اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست دادند. طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی در 7 ماهه اول 92 در حدود 11 هزار نفر بر اثر حوادث جاده‌ای فوت و 204 هزار و 741 نفر مصدوم شدند. یعنی در همین زمان در هر ساعت نزدیک به 5،2 نفر جان خود را از دست دادند! وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور ما باعث شده است بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند. بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران، کشور ما از نظر تصادف‌های ناایمن رانندگی در بین 190 کشور جهان، رتبه 189 را به‌خود اختصاص داده و از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقا است که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد. در مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی می‌توان گفت میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران 25 برابر ژاپن و 2 برابر ترکیه است. بر اساس همین آمار، ناامن‌ترین جاده‌های دنیا برای رانندگی و بدترین آمار در زمینه میزان سوانح رانندگی در جهان متعلق به کشورهای اریتره، مصر، لیبی، افغانستان، عراق، نیجر، آنگولا، امارات، گامبیا، ایران و موریتانی است و امن‌ترین جاده‌های دنیا برای رانندگی را کشورهای سوئیس، سنگاپور، هلند، فنلاند، آلمان، نروژ و سوئد دارند. بر اساس آمارهای موجود، خودروهای سبک و سنگین در ایران تا 100 برابر بیش‌تر از برخی کشورهای دنیا با یکدیگر برخورد می‌کنند. به عنوان مثال در انگلستان با وجودی که تا سه برابر بیش‌تر از ایران خودرو وجود دارد، میزان بروز تصادفات تا 32 برابر کم‌تر است. یعنی می‌توان گفت به نسبت خودروهای موجود در ایران، حدود 100 برابر بیش‌تر از انگلستان تصادفات رانندگی رخ می‌دهد. در این زمینه محمدرضا احدی رئیس گروه پژوهشکده حمل و نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر علمی چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای در رابطه با ایمنی راه‌ها که در ایجاد حوادث رانندگی تأثیر دارد،‌ اظهار می‌کند: با تلاش مسئولان، فعالان و متخصصان در زمینه…

25 کشته و 15 زخمی در سقوط اتوبوس مسافری به دره 250 متری جاده چالوس

این اتوبوس حامل گردشگران عراقی بود که قصد داشت به سمت شهر رامسر برود اما در میان راه در جاده چالوس به دره ای به عمق 250 سقوط کرد و 25 کشته و 15 زخمی برجای گذاشت. اتوبوس حادثه دیده از نوع اسکانیا بود و پلیس، دلیل اولیه حادثه را نقص فنی ترمز اتوبوس اعلام کرد. هم اکنون فعالیت ها برای امداد و نجات، بالا کشیدن اتوبوس آغاز شده و همچنان ادامه دارد.پلیس گفته در حال حاضر امکان خارج کردن اتوبوس از دره وجود ندارد. این برای چندمین بار است که جاده های شمالی ایران شاهد حوادث مرگبار اتوبوس های مسافربری هستند. در اردیبهشت ماه گذشته هم حادثه برای اتوبوس مسافربری در جاده فیروزکوه در شمال ایران، منجر به کشته شدن 12 مسافر شد.ایران در میان 10 کشور اول جهان در زمینه بیشترین تلفات حوادث جاده ای قرار دارد. اطلاعیه پلیس راهور ناجا براساس اعلام پلیس راه استان مازندران مقارن ساعت 16 و 45 دقیقه سه شنبه 12 خردادماه 1394 یک دستگاه اتوبوس اسکانیا به شماره انتظامی 214 ع 11/ایران 22 متعلق به شرکت تعاونی ترکیبی تهران شمال (ترمینال غرب ) با 40 مسافر که تبعه عراقی بودند از تهران به مقصد رامسر در حرکت بوده است که در محور کرج –چالوس در محدوده پیچ کمرزرد روبروی سد سیاه بیشه به دره سقوط می کند. برابر اعلام حاضرین در محل، اتوبوس در سه پیچ قبل از محل حادثه دچار نقص فنی از ناحیه سیستم ترمز شده به طوری که راننده در محل مذکور خودرو را متوقف کرده ولی پس از مدتی، اتوبوس خاموش به حرکت در آمده و در محل حادثه با یک دستگاه وانت مزدا برخورد کرده است. در مسیر حرکت پس از برخورد با دیواره کوه به عمق 250 متری دره سقوط کرده است و در این حادثه 25 نفر در صحنه فوت و مابقی مجروح شدند. بر اساس اعلام پلیس راهور، علت نهایی و تامه حادثه فوق الذکر در دست بررسی است که در اطلاعیه های بعدی اعلام می شود. مهدی ولی پور مدیرعامل جمعیت هلال احمرمازندران در گفت وگو با ایرنا، شمار کشته شدگان ناشی از سقوط اتوبوس به دره در جاده چالوس منطقه سیاه بیشه را 25 نفر اعلام کرد و گفت بر اساس گزارشهای دریافتی در این حادثه 15 تن نیز زخمی شدند. وی احتمال داد تعدادی از سرنشینان این اتوبوس نیز به هنگام سقوط به دره به داخل رودخانه پرتاب شده باشند که جستجو برای یافتن آنان ادامه دارد. جزئیات و علت حادثه سقوط اتوبوس به دره مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران شامگاه سه شنبه با ارائه گزارشی ،علت سقوط یک دستگاه اتوبوس کاروان گردشگران عراقی به دره ای در منطقه سیاه بیشه جاده چالوس و چگونگی امداد رسانی به مصدومان، از اسکان دیگر اعضای این کاروان را تشریح کرد. علی اصغر احمدی به ایرنا گفت: حدود ساعت 4 و 45 دقیقه بعداز ظهر روز سه شنبه یک دستگاه از دو دستگاه اتوبوس حامل گردشگران عراقی به دره ای در منطقه سیاه بیشه جاده چالوس سقوط کرد که متاسفانه بر اثر این حادثه 25 تن از سرنشینان این اتوبوس کشته شدند. وی علت…

کودکان و صندلی ایمنی آنان درخودرو

کودکان سرنشینان نحیف و آسیب‌پذیرتر خودروها هستند که برای محافظت از آنها ‌باید تمهیدات ویژه‌ای اندیشید. یکی از وسایل محافظت از کودکان در برابر حوادث رانندگی «صندلی‌ایمنی‌کودک» است که نقش غیرقابل انکاری در حفاظت از کودکان برعهده دارد. در جوامع پیشرفته تحقیقات گسترده و دامنه‌داری درباره این وسیله صورت گرفته‌است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر صندلی‌های ایمنی کودک را به سه گروه عمده صندلی نوزادان، صندلی کودکان و صندلی حامی تقسیم‌بندی می‌کنند که هر یک انواع متفاوتی دارند و برای گروه‌های مختلف سنی و وزنی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع مختلف صندلی کودک نسبت به صندلی خودرو دارای پیچیدگی‌های خاصی است که دقت و توجه بیشتری را از زمان طراحی تا تولید و در نهایت توزیع طلب می‌کند؛ زیرا علاوه‌بر جنبه‌‌ ایمنی، از نظر شکل ظاهری و راحتی نیز باید به‌گونه‌ای باشد که کودک کمتر در آن احساس خستگی کند.صندلی نوزاد برای کودکان کمتر از یک‌سال یا وزن کمتر از ۹‌کیلوگرم استفاده می‌شود. از آنجا که این‌ کودکان ستون فقراتی به شدت آسیب‌پذیر دارند، برای دستیابی به ایمنی بیشتر و جلوگیری از حرکت ناگهانی در ناحیه ستون فقرات آنها، صندلی نوزادان را به‌صورت رو به عقب در خودرو نصب می‌کنند. صندلی کودک که خود دارای گروه‌های متفاوتی برحسب قد یا وزن کودک است، برای کودکان با سن بیش از یکسال و وزن بیشتر از ۹ کیلوگرم (و تا حدود ۱۸ کیلو‌گرم) مناسب است. طریقه نصب آن با توجه به جثه و وزن کودکی که در آن قرار می‌گیرد، متفاوت است.باید به‌خاطر داشت که همواره بهترین محل استقرار کودکان تا ۱۲ سالگی با وزن ۲۷ کیلوگرم، صندلی عقب خودروست؛ به‌خصوص زمانی که کیسه‌هوای خودرو در حالت فعال قرار دارد؛ اما اگر قرار به استقراaر صندلی ایمنی کودک در صندلی جلو خودروی مجهز به کیسه هواست باید به توصیه‌های تولید‌کننده خودرو در این خصوص توجه کرد. در جوامع پیشرفته استفاده از صندلی کودک به عنوان یک اصل پذیرفته شده است؛ به‌طوری‌که در بعضی از کشورها استفاده از آن اجباری است؛ ولی متاسفانه در کشور ما کاربرد آن به دلایل مختلف عمومیت نیافته است. در بررسی علل استفاده نکردن از آن در بین خانواده‌های ایرانی نقش دو عامل بیش از سایر موارد مشهود است. اول دلیل فرهنگی که در کشور ما متاسفانه کمتر به مباحث ایمنی و فرهنگ رعایت آن پرداخته شده‌ و به‌رغم سابقه نسبتا طولانی ورود خودرو به ایران هنوز فرهنگ استفاده صحیح و مناسب از آن در بین مردم رواج نیافته‌است و به‌همین دلیل فرهنگ و تمایل به استفاده از صندلی ایمنی‌کودک نیز در بین اکثر مردم وجود ندارد و این وسیله ایمنی کاملا مهجور مانده؛ به‌طوری‌که بیشتر افراد جامعه نه تنها اطلاع کاملی از نحوه صحیح استفاده از آن ندارند، بلکه انواع آن را نیز نمی‌شناسند و حتی گاه دیده می‌شود که افراد از این وسیله به صورت غیراستاندارد استفاده می‌کنند. لت دوم قیمت است.قیمت انواع صندلی ایمنی‌کودک در سطح جامعه نسبتا بالاست و دیدی لوکس و تجملاتی به این وسیله وجوددارد.به‌طوری که صندلی‌ ایمنی‌کودک در اکثر فروشگاه‌های گران‌قیمت لوازم کودک وجود دارد و در مغازه‌های معمولی این صنف، صندلی ایمنی‌کودک کمتر دیده می‌شود. اگر قصد خرید یک…

بيانيه بچه‌هاي ايران براي ايمني راهها

بسمه تعالي بيانيه بچه‌هاي ايران براي ايمني راهها هم‌صدا با بچه هاي ساير نقاط جهان به مناسبت هفته جهاني ايمني (14 تا 20 ارديبهشت) چرا براثر تصادفات رانندگی، هرماه در سراسر ايران دهها كودك و نوجوان در كوچه، خيابان و جاده‌ها كشته شده يا مجروح مي‌شوند؟ زيرا علی­رغم تلاش­های فراوان، كار جدي در اين زمينه انجام نمي‌شود. لازم است شما مسئولان و بزرگ­ترها اظهارات ما در اين بيانيه را بشنويد و به آن عمل كنيد. ما بچه‌ها در آينده ممكن است صدايمان شنيده شود، اما در حال حاضر اين وظيفه شماست كه به ما كمك كنيد. لازم است هرچه سريع­تر كاري صورت گيرد وگرنه بسياري از بچه‌ها اين شانس را نخواهند داشت تا به سني برسند كه صداي‌شان شنيده شود. اين وظيفه شما مسئولان و ساير افراد بزرگ‌سال است كه به ما كمك كنيد تا با هم‌پيمان شدن در اين كار، به بچه‌ها اطمينان داده شود كه مي‌توانند با ايمني كامل مسافرت كنند يا از جايي به جاي ديگر بروند. همه ما بچه‌ها سزاوار آن هستيم كه در رفت و آمد به مدرسه امنيت داشته باشيم. راه­ها بايد آن قدر ايمن باشند تا ما بتوانيم با خيال راحت پياده به مدرسه رفت و آمد كنيم. ما پياده‌روهايي امن و گذرگاه دوچرخه سواري امن مي‌خواهيم. ما مي‌خواهيم در مسير راه‌ها، موانعي براي كندشدن رفت و آمد وسايل نقليه قرار داده شود. ما امكانات امني براي عبور از خيابان مي‌خواهيم تا بدون نگراني و ترس بتوانيم درس بخوانيم. ما از همه صاحبان وسيله نقليه در هر نقطه از ايران مي‌خواهيم كه مواظب بچه‌ها باشند. همه اتومبيل‌ها و اتوبوس‌ها بايد كمربند ايمني داشته باشند. وقتي بچه‌ها همراه والدين و بزرگترهایشان سوار موتور سيكلت يا وسايلي مانند آن مي‌شوند بايد كلاه ايمني داشته باشند تا از آن­ها در برابر خطر حمايت كند. ما درك مي‌كنيم كه كلاه ايمني بر سر گذاشتن يا بستن كمربند ايمني مي‌تواند در موقع خطر جان ما را نجات دهد. مصرف مواد مخدر يا الكل و هم‌زمان، رانندگي كردن خطرناك است. با سرعت غيرمجاز راندن كار خطرناكي است. رانندگي در زمان خستگي و خواب‌آلودگي خطرناك است. كساني كه بچه‌ها را دوست دارند نبايد چنين كارهايي انجام دهند. البته هيچ كسي نبايد چنين كارهايي انجام دهد. پليس همیشه دوست ما بوده است، انتظار داریم در حمایت از ما با كساني كه در رانندگی سرعت غيرمجاز دارند و يا مواد مخدر و الكل مصرف كرده­اند برخورد شدیدتری داشته باشد. امنيت ما در همه حال بايد حفظ شود، چه زماني كه با خانواده بيرون مي‌رويم، چه زماني كه بيرون خانه بازي مي‌كنيم و يا به مدرسه رفت و آمد مي‌كنيم. بايد قوانين مورد نياز براي ايمن شدن راه­ها وضع شود، باید خودروهای ما از هرنظر به ویژه برای کودکان ایمن باشند. بايد صداي ما شنيده شود و كاري صورت گيرد تا امنيت راه­ها براي بچه‌ها تضمين شود. بنابراين ما از شما مسئولان انتظار داريم تا كارهاي لازم براي كاهش خطرات جاني در راه­ها را در برنامه‌هاي جديد توسعه بگنجانيد. در هر نقطه از ايران كه زندگي مي‌كنيم، انتظار داريم راه­ها براي دوستانمان، خانواده‌مان و خودمان امن باشد. ما بچه به حساب مي‌آييم و…

برنامه جهانی دهه ایمنی حمل و نقل

 در مارس 2010 مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه 255/64 سالهای 2011 تا 2020 را دهه کنش و اقدام برای ارتقاء ایمنی جاده ای با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده ای اعلام نمود. این قطعنامه از سازمان بهداشت جهانی (WHO) و کمسیونهای منطقه ای سازمان ملل با همکاری نهاد مربوط به ایمنی جاده ای سازمان ملل(United Nations Road Safety Collaboration) و سایر ذینفعان درخواست نمود تا برنامه جهانی این دهه را بمثابه سندی راهنما برای حمایت و اجرای اهداف این دهه تهیه نماید. مقدمه آنچه در دنباله این گزارش ملاحظه میفرمائید برنامه اجرائی فوق الاشاره است که بمثابه برنامه کلی و سند بالا دستی برای ارتقاء ایمنی جاده ای در دهه ایمنی و برای کلیه کشورهای جهان تدوین و توسط سازمان ملل توصیه شده است. اصل بنیادی و شالوده برنامه جهانی این دهه بر پایه همان فرآیند و روش سیستم ایمن (safe system approach) میباشد. در این روش هدف آنست که سیستم حمل و نقل جاده ای از قدرت تطابق بیشتری با خطاهای انسانی برخوردار شود و آسیب پذیری فیزیکی انسان را مورد توجه قرار دهد. این اصل با پذیرش این واقعیت آغاز میشود که وجود خطاهای انسانی و به تبع آن تصادفات جاده ای غیر قابل اجتناب بوده و نمیتوان بکلی از آن جلوگیری کرد. از اینرو هدف سیستم ایمن انست که در تصادفات جاده ای جراحات اساسی به انسانها وارد نشود. در این روش به محدودیتهای انسانی (بویژه حد تحمل انرژی جنبشی- kinetic energy - بدن انسانی) توجه شده و آنرا بمثابه مبنای مهم و اصلی در طراحی سیستم حمل و نقل جاده ای در نظر میگیرند. از طرف دیگر مفهوم پذیرش این روش بدین معناست که در تصادفات جاده ای سهم قابل توجهی از مسئولیت استفاده کننده راه به کسانی که سیستم حمل و نقل را طراحی و مدیریت کرده منتقل میشود. طراحان سیستم حمل و نقل در مرحله اول شامل طراحان و مدیران راه، صنایع خودروسازی، پلیس، سیاستمداران و نهادهای تدوین کننده قوانین و مقررات میباشند. البته عوامل مهم دیگری نیز در ایجاد ایمنی جاده ای مسئولیت دارند، مانند مسئولین بهداشت و سلامت، سیستم قضائی، آموزش و پرورش و نهادهای غیر دولتی. البته افراد استفاده کننده از راه نیز مسئولیت رعایت و تبعیت از قوانین و مقررات را دارند. بدیهی استبرای دستیابی به اهداف این دهه و در کنار سازمانهای دولتی و متولی ایمنی حمل و نقل جاده ای،سازمانهای غیر دولتی، جامعه مدنی و بخش خصوصی نیز باید در دسترسی به اهداف دهه ایمنی جاده ای مشارکت فعالانه داشته باشند. از همین رو نیز سازمان مردم نهاد و غیر دولتی جمعیت طرفداران ایمنی راه با حمایت ماهنامه صنعت حمل و نقل بر خود واجب دیدند تا با ترجمه و تدوین قسمتی از برنامه اجرائی مصوب این دهه گامی هر چند کوچک در راستای ارتقاء ایمنی جاده ای و اشاعه دیدگاه­های کارشناسی بین المللی در این حوزه بر دارند فعالیت‌های برنامه جهانی دهه ایمنی حمل و نقل فعالیت‌های این دهه می‌بایست در سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی صورت گیرد اما اولویت باید در سطوح ملی و محلی متمرکز شود. به کشورها توصیه میشود…

Member Of The

http://roadsafetyngos.org/


Improve public traffic safety culture and raise public awareness through target group education. Try to make this sentence acceptable for all that: “Safety Starts With Me”
Find out more >

تصاویر و عکسهای منتخب

1za اخبار و مقالات | جمعیت طرفداران ایمنی راهها
3za1 اخبار و مقالات | جمعیت طرفداران ایمنی راهها
2za اخبار و مقالات | جمعیت طرفداران ایمنی راهها
4zaa اخبار و مقالات | جمعیت طرفداران ایمنی راهها
Slider

آدرس و تلفن تماس ما

  • لوگوی جمعیت طرفداران ایمنی راهها
  • آدرس : تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک، خیابان شهید شریفی، شماره ۵۵، واحد ۱۰
  • فکس : ۸۸654961 (۰۲۱)
  • تلفن : ۸۸۶۶۲۱۷۴ و ۸۸۷۹۵۲۰۲ (۰۲۱)
  • ایمیل : info {@} rsss.ir

telegram rsss channel